Instrumenten
Onze testen en instrumenten kenmerken zich door hun gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit. Zij geven inzicht in de kwaliteiten van mensen op gebieden als stijlen van samenwerking, stijlen van leidinggeven, leerstijlen, communicatiestijlen, conflictstijlen en competenties.
HRM toepassingen
De instrumenten worden ingezet als onderdeel van professioneel opgezet personeelsbeleid. Onderwerpen kunnen zijn: invullen vacature, promotie, demotie, migratie, functioneren, persoonlijke ontwikkeling, aansturing enz.

beschikbare testen
Gedrag lokt gedrag uit. Timothy Leary heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de patronen van gedragsbeïnvloeding. Hij bracht de neiging van de mens om aanvullend te reageren uitgebreid in kaart en vond uiteindelijk twee eenvoudige principes die hij vorm gaf in de 'roos van Leary'. De test van Leary geeft inzicht of degene die de test invult streeft naar eigen belang of streeft naar gezamelijk belang. Is deze persoon hierdoor leidingnemend, aanpassend, defensief of aanvallend. De test kan ook over iemand (bijvoorbeeld een collega) gedaan worden. |
![]() |
|
||
|
||||
|
|
|||
|
||||
Mensen verschillen in de manier waarop ze leren. De psycholoog Kolb deed onderzoek naar de fasen in het leergedrag van mensen en hij vond vier fasen. Kolb ontdekte dat mensen geneigd zijn vooral die leerfase te ontwikkelen waar ze toch al 'sterk in zijn'. Hij pleitte er voor dat mensen ook aandacht zouden besteden aan die manieren van leren waarin ze minder goed zijn. De gedachte hierachter is dat, door op verschillende manieren een onderwerp te benaderen, het inzicht en de beleving vergroot worden en men hierdoor meer leert. De bedoeling van deze test is eigen voorkeur-leerstijl(en) te ontdekken. |
|
|||
|
||||
Ter verbetering van de dialoog tussen leidinggevende en medewerker. Deze test legt de verbinding tussen de Situationeel Leiderschaps theorie van Hersey-Blanchard en het Competentie Management van nu. Aan de hand van steeds een vijftal teksten wordt de persoon die de test invult gevraagd aan te geven wat de competentienorm is die bij de betreffende functie hoort als wel aan te geven wat het competentieniveau is van degene die de functie vervult. Op basis van de afstand tussen norm en niveau kunnen o.a. stijlen van leidinggeven, persoonlijke opleidingsplannen en management development trajecten ontwikkeld worden. Door zijn flexibiliteit en toegankelijkheid is dit instrument zeer breed inzetbaar bij zowel overheid, profit- als nonprofit organisaties. |
|
|||
|
||||
Deze test is te gebruiken in combinatie met De Competentie Test ©. |
|
|||
|
||||
|
|
Copyright ©, Rozemarijn Dols
Ga voor een uitgebreid overzicht van testen en instrumenten naar: